Richard Avedon wist het toen hij zijn serie In the American West maakte; fotograaf Ari Versluijs en styliste Ellie Uytenbroek wisten het ook toen ze aan hun Exactitudes-project begonnen: soms is een witte achtergrond alles wat je nodig hebt voor een serie foto’s. Hun werk was het dan ook wat me inspireerde voor het t-shirt fotoproject.
Een tijdje geleden hadden we open week op mijn werk. Er werd veel publiek over de vloer verwacht en wij moesten als medewerkers herkenbaar zijn. En dus kregen we op maandagochtend allemaal een t-shirt uitgereikt. Zo’n beetje het lelijkste, meest inspiratieloze t-shirt wat je je maar kunt voorstellen: wit met op de achterkant een zwarte opdruk van het logo van de open week en op de voorkant de teksten:
Leuk dat u er bent!
Ik heet:
Ik ben:
Om deze teksten aan te vullen kregen we er ook nog een paar stiften bij uitgereikt. Dat laatste was voor veel collega’s het sein om los te gaan en zich helemaal uit te leven op de t-shirts
Binnen de kortste keren waren de t-shirts voorzien van de meest uiteenlopende teksten en tekeningen en viel er van alles te lezen over eigenschappen, hobby’s, functies, verwachte gezinsuitbreiding, etc. Kortom, het was te leuk om zomaar voorbij te laten gaan en dus probeerde ik zoveel mogelijk collega’s voor een witte wand te laten poseren in hun t-shirt. Voor een witte wand, omdat de achtergrond zo niet afleidde van de mensen en hun t-shirts. En omdat die op veel plekken in het gebouw voorhanden was. Verder zijn de foto’s ook vrij rechttoe rechtaan. Door alle drukte die week was er geen tijd voor uitgebreide lichtopstellingen. Alles moest snel even tussendoor gaan. Uiteindelijk heb ik toch enkele tientallen collega’s voor de lens gekregen. Van al die foto’s heb ik een collage gemaakt. En hoewel de foto’s op zich geen fotografische hoogstandjes zijn, is het geheel toch leuk geworden. De kracht zit hem namelijk in de herhaling en variatie.