Workshop kasteel Cannenburgh

collage cannenburgh

Een paar weken geleden nam ik geleden nam ik deel aan een workshop die Frank Doorhof gaf op kasteel Cannenburgh in Vaassen. Behalve dat deze workshops ontzettend leerzaam zijn, hebben ze ook alle ingrediënten in zich die nodig zijn om met ontzettend gave foto’s thuis te komen. De locatie, de licht-setup, het model, de styling, de visagie … alles is geregeld; je hoeft zelf ‘alleen’ nog maar de foto’s te maken en deze van de juiste/gewenste finishing touch te voorzien.

Tijdens de workshop fotografeerden we op 3 heel verschillende sets. De eerste was binnen in een grote kamer/ontvangstzaal, de tweede was buiten (het was gelukkig even gestopt met regenen) en de derde was in de kapel van het kasteel (en ja, we mochten bij hoge uitzondering een voor een achter de touwtjes fotograferen; daar waar je als gewone bezoeker niet mag komen).

Wat betreft het lichttechnische gedeelte, draaide het op alledrie de sets om de combinatie flitslicht/omgevingslicht. Daarbij bepaalt het flitslicht de belichting van het model. Het omgevingslicht bepaalt dan weer hoe licht of donker de achtergrond wordt. De flitser wordt ingesteld bij een bepaald diafragma en isowaarde. De sluitertijd van de camera speelt hierbij geen rol, voor zover deze niet sneller is dan de snelste synchronisatietijd van de flitser. Voor het manipuleren van het omgevingslicht is de sluitertijd juist wel van belang. Een lange sluitertijd resulteert in een lichte achtergrond; een korte sluitertijd zorgt voor een donkerdere achtergrond.

125vs30

Het verschil tussen een sluitertijd van 1/125 seconde en 1/30 seconde. De overige camera-instellingen zijn in beide foto’s hetzelfde; ook de instelling van de flitser is gelijk gebleven.

Nu kun je natuurlijk naar de juiste verhouding flitslicht/omgevingslicht gaan zoeken via de trial-and-error methode. Beter is echter de meten=weten methode. Daarbij bepaal je van tevoren hoeveel stops verschil je tussen het model en de achtergrond wilt hebben. Vervolgens ga je het opvallende licht van de flitser op het model meten en het gereflecteerde licht van de achtergrond. Aan de hand daarvan ga je je camera instellen en de flitser bijstellen.

Op de set buiten kwam de day-for-night techniek aan bod. Ironisch genoeg heb je voor dit soort foto’s, waarbij het lijkt alsof een foto ’s avonds of ’s nachts is genomen in plaats van midden op de dag, juist een enorm sterke flitser nodig. Allereerst wordt de camera zodanig afgesteld dat er nog maar heel weinig omgevingslicht binnenkomt. Dus korte sluitertijd, klein diafragma en lage iso. Dat levert een donkere foto op. Maar natuurlijk wil je dat het model wèl goed belicht wordt. Daar komt de flitser in het spel, en die moet dus hard aan het werk om voldoende licht op te brengen om het model goed te belichten.

day-for-night

Links een behind the scenes foto die ik gemaakt heb. Rechts een van de resultaten van mijn fotoshoot. Door achteraf een koele toning aan de foto toe te voegen wordt het effect van de day-for-night-techniek nog eens versterkt.

Op de set in de kapel konden we ervaren hoe een bij natuurlijk licht prima belichte foto net even dat beetje extra kan krijgen door het gebruik van een lichte invulflits. Op zich was er een heel mooie lichtinval in de kapel die zich prima leende om foto’s met natuurlijk licht te maken. Door echter een klein beetje bij te flitsen (we moesten echt heel goed kijken om te zien of de flitser het wel deed) kwam het model veel beter naar voren en kregen de foto’s veel meer pep.

De linkerfoto heb ik gemaakt, terwijl ik langs de zijlijn met een medecursist meefotografeerde. Deze foto is alleen met natuurlijk licht gemaakt. Hoewel het best een aardige foto is, ontbreekt er toch iets aan. Wat dat ‘iets’ is, blijkt uit de rechterfoto.Deze foto heb ik gemaakt tijdens mijn eigen sessie. Hierbij deed ook de flitser mee. Een kleine toevoeging met een groot effect.

Wat ook wel weer eens duidelijk geworden is tijdens de workshop, is dat je niet per se een ingewikkelde lichtopstelling nodig hebt om foto’s met de wow-factor te maken. Op alle sets hebben we alleen gebruik gemaakt van één flitser en natuurlijk licht. Natuurlijk is tijdens de workshop niet alleen aandacht besteed aan het gebruik van het licht. Het kiezen van je locatie, storytelling, styling (de waanzinnige creaties van model/stylist Nadine Stephan dragen enorm bij aan het resultaat van de foto’s), aansturing van het model en het bepalen van je compositie zijn allemaal aan bod gekomen.

Om nog even terug te komen op mijn opmerking aan het begin van dit artikel dat je eigenlijk ‘alleen’ nog maar de foto’s hoeft te maken te en deze te voorzien van de juiste/gewenste finishing touch. Ja, een heleboel voorbereidend werk wordt je uit handen genomen door Frank Doorhof en zijn team. En ze zorgen er ook voor dat op alle locaties de flitser goed opgesteld en afgesteld staat (met natuurlijk uitleg erbij), maar uiteindelijk moet je nog wel zelf je composities bepalen. En je moet ook zelf bepalen hoe je je foto’s afwerkt. Op beide vlakken zijn nog een heleboel keuzes te maken waardoor je ervoor kunt zorgen dat het toch ‘jouw’ foto’s worden.

 

Foto’s workshop kasteel Cannenburgh

Workshops Frank Doorhof
Nadine Stephan

Update:
backstage video

Reacties zijn gesloten.